Lagom

"Du ska vara lagom aldrig förmer och aldrig mindre.
Du ska satsa alla dina pengar på ytligheter som kläder, shyst inredning, nyaste mobilen och på säsongens bästa julpynt.
Trotts att du inte har råd.
Trotts att du kunde spara. Trotts att du skulle kunna spara.
Trotts det bygger du upp ditt liv på ytligheter och skulder som någon gång kommer falera och ta dig till kronofogden. Du bygger upp ditt liv på LAGOM fast du inte har råd att vara det.

Man ska vara rätt, vara hipp säga rätt saker. Klanka ner på andra. Dömma folk på ytligheter. "Hon hade råd att köpa den nyaste klänningen" "Hon har inte råd att tapetsera sitt rum, så jävla fult".

Man ska ångest för allt, ångest för allt utom cancer, folk som dör, folk som far illa eller blir mobbade. Vi ska ha ångest för skolan. "Fan jag fick inte VG- Jag suger". "Fan jag är så dålig på att spela fotboll". Jag är så dålig. Jag är så sämst. Ni andra är så bra, fast jag hatar er. Ni andra är så dåliga och jag är bättre. Jag är dålig men ni är sämre.

Jag ska bli kändis. Jag ska tjäna pengar. Bli chef. Hjälpa andra. Inte skaffa barn förens jag är 45. Min partner ska vara modell och vara rik. Mina barn ska bli kända.

Jag ska dränka mina sorger i alkohol. Bygga upp mig själv i ytligheter. Jag ska bli bäst och alla andra ska vara sämre. Jag ska skratta åt ditt utseende.

Men jag dömmer ju aldrig, jag är aldrig ytlig. Jag är dålig och alla är bra. Jag ler alltid åt ditt utseende."

Vilken klyscha. Vad hemska vi är. Vad hemsk jag är. Vad hemsk alla är.
Men so what. Jag orkar inte bry mig längre, och jag ska fan inte ha en lyxlägenhet nu innan jag har fast jobb. Jag ska inte lägga mina pengar på inredning och kläder fast jag inte råd, bara för att jag tror att alla andra gör det. Jag ska stå för den jag är, och försöka att inte vara ytlig fast jag vet att jag är det. Jag ska i alla fall försöka att inte vara ett jävla svin ibland. Men visst är det svårt.

Men jag tycker det är bättre att stå för att man är svag och dålig ibland. Och du är aldrig bättre än någon annan. "Jag är bättre" Folk som säger så gör mig så upprörd att jag vill skrika ut min aggression.
Ingen är perfekt. Och att erkänna det är tamigfan det coolaste


Kommentarer
Postat av: malle

i mina ögon är du perfect!

2011-11-12 @ 10:35:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0