Svenska för nybörjare

Det är lätt hänt att tro att man alltid ska förstå varandra när man bor i Sverige. Men tro mig det gör man inte.
Här kommer lite språklig fakta.

I kiruna säger man "Jag ids inte", vilket betyder ungefär "Jag orkar/pallar inte"

Att någon är dryg i södra Sverige innebär ju att personen i fråga är seg, och halvt efterbliven.
I norra Sverige är en dryg person : efterbliven, fast snarare skrikig, jobbig, "blond" och störig.

Slutligen vill jag även påpeka att det faktumet att vi från småland inte kan säga R, är något som folk tycker är jättekul. Istället för att säga törstig, så säger jag tydligen "tööstig". Skit kul verkligen.

Tänk på detta nästa gång!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0