Julen

"Julen är över. Ännu ett kasett på hyllan. Så går en dag från vårt liv och kommer aldrig åter.
   Ett ständigt räknande. Detta strävsamma samlande. Av tingen, minnena, tiden. Som de lägger på hög bakom sig.
   En generation av arikverare, en generation av revisorer.
   Detta äger jag, dett har jag gjort, dessa platser har jag besökt. En generation av små fula gnagare.
   Som samlar på hög. Som lägger bakom sig.
   Tingen, minnena, tiden.
   Vad är det som de söker?
   Racham den rödes skatt, en tappad segelstövel storlek 34, världens vackraste porse-kula.
   Tryggheten i skyddsrummet med konservburkarna, om atomkriget kommer.
   Bevis på att de finns. Att de inte är sand. Vad de har är vad de är.
   Ting som ska göra dem tunga. Minnen som ska göra dem djupa. På slutet ska man kunna säga : "Jag är nöjd med mitt liv. Det måste jag säga. Det är jag verkligen. Jag är nöjd med mitt liv."
   Det finns ingen himmel, det finns inget helvete. Detta är detta. What you get is what you see.
   De som inte tror på skeppet i kometens svans, vad ska de göra annat än att räkna, räkna, räkna.
   Tingen, minnena, tiden.
   Jag är nöjd med mitt liv. Det måste jag säga. Det är jag verkligen. Jag är nöjd med mitt liv. Jajamensan, det är jag. Jag är nöjd med mitt liv. Jag är nöjd med mitt liv. Något annat kan man inte säga. "

- Jonas Gardell


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0